Carsten Spohr, a Deutsche Lufthansa légitársaság vezérigazgatója szombaton levélben tájékoztatta az alkalmazottakat a tervezett intézkedések listájáról. A dpa-AFX üzleti hírügynökség rendelkezésére bocsátott levélben a vezérigazgató közölte, hogy a légitársaság a veszteséges viszonylatokon a járatok felszámolására, a flottabővítés befagyasztására és a távolsági járatok egy részén az első osztály felszámolására készül. A szanálási program nem hagyja érintetlenül a fizetéseket és a nyugdíjbefizetéseket sem.
Csaka régi gépeket cserélik, nem bővítenek
A 700 repülőgépből álló flotta legalább 2014-ig nem bővül tovább, a már megrendelt üzemanyagtakarékos típusokkal csak régebbi gépeket váltanak majd le. Összességében ennek köszönhetően a flotta üzemanyag-átlagfogyasztása csökkenni fog. Az egy gépre jutó bérköltségeket pedig a társaság öt százalékkal csökkenti. A távolsági járatok egy részén a Lufthansa megszünteti az első osztályt, helyette viszont átveszi a már több légitársaságnál bevezetett, a turista (Economy) és az üzleti (Business) osztály közé pozícionált "prémium turista" (Premium Economy Class) osztályt.
A Lufthansa vezérigazgatója a repülésbiztonsági és repülőtéri szolgáltatási szerződések újratárgyalásával öt százalékkal kívánja csökkenteni a díjfizetéseket. Tavaly a Lufthansa konszern 13 millió euró veszteséget szenvedett el, elsősorban a diszkont légitársaságok által Európán belül, illetve az arab légitársaságok által a távolsági járatokon támasztott konkurencia miatt.
A költségeket 1,5 milliárd euróval csökkentenék
Érdekeltségei, az Austrian Airlines (AUA) és az azóta már eladott British Midland (bmi) veszteséggel terhelték meg a konszern mérlegét. A Deutsche Lufthansa légitársaság maga is gyenge eredménnyel zárta 2011-et: "...bevételünknek a költségek leszámítása után alig egy százalékát tudtuk csak nyereségként elkönyvelni" - írta levelében Carsten Spohr.
Christoph Franz, a Lufthansa konszern vezérigazgatója a "jövőprogram" sarokszámairól az idén februárban adott tájékoztatást. Eszerint a legnagyobb európai légi konszern költségeit 2015-ig 1,5 milliárd euróval kell csökkenteni a 2011-eshez képest. A mostani levélből kiderül, hogy az 1,5 milliárd eurós költségcsökkentésből a Deutsche Lufthansa légitársaságnak 900 millió euróval kell kivennie a részét, mégpedig 600 millió eurós megtakarítással és 300 millió eurós bevételnöveléssel.
A Turkish Airlines szemet vetett a lengyel LOT-ra A török légitársaság, a Turkish Airlines vizsgálja a LOT pénzügyi helyzetét, mielőtt ajánlatot tenne a lengyel légi vállalatra - közölte a Rzeczpospolita című lengyel napilap név nélkül idézett forrásra hivatkozva. A lap szerint a LOT értéke kétmilliárd zloty (630,4 millió dollár) körüli. A lengyel kincstárügyi minisztérium szóvivője nem kívánta megerősíteni a hírt, de hozzátette, hogy a minisztérium tárgyalásokat folytatott a török céggel az elmúlt hónapokban. Hamdi Topcu, a Turkish Airlines vezérigazgatója januárban azt mondta, hogy tárgyalásokat kezdenek a LOT megvételéről. A LOT a lengyel légi piac 30 százalékát felügyeli. Egy sikertelen privatizáció után a LOT-ot visszaállamosították, az utolsó négy évben egymilliárd zloty (239 millió euró) nettó veszteséget termelt, és állami támogatásban is részesült. A tavalyi évet 34,4 millió euró veszteséggel zárta. Tavaly a LOT 74,4 százalékra növelte a járatok telítettségét, az utasok száma pedig 4,63 millióra emelkedett.
|